Stavkyrka Hedared

1955
Grönquist, Bo
Ros-Brandt, Ulla
Kyrkan i Hedared är Sverige enda bevarade stavkyrka, byggd under sen medeltid, men troligen var ett stort antal medeltidskyrkor byggda i stavkonstruktion. Väggplankorna är resta i ramar, bestående av syllar, hörnstolpar och hammarband. Plankorna är försedda med tappar i ändarna och fogade till varandra och stolparna med fjäderkanter. Korets sidoväggar förbinds inte med långhuset genom hörnstolpar, utan hammarbanden vilar på plankor i tvärväggen. Ursprungligen fanns troligen endast ett fönster i det västra gavelröstet och alltså inte heller innertak. Det dunkla kyrkorummet lystes enbart upp av gavelfönstret och ljusen i kor och altarskåp.
Hedared, Västergötland
Hedared, Västergötland, Sweden