BIM inom Byggbranschen: En väg mot förändring

HÅKANSSON, ERIK
JAKOBSSON, CAROLINE
PECI, GENTRINA
Tekniken och de digitala verktygen utvecklas ständigt och samhället formas utefter det. Det har bidragit till att arbetsmetoderna inom byggbranschen har reviderats på så vis att de traditionella 2D-ritningarna har utvecklats till 3D-modeller. Building Information Modeling (BIM) är ett arbetssätt i byggbranschen där en samordnad 3D-modell kopplas ihop med alla inblandade aktörers information som är relevant för projektet. Målet med detta är att spara tid och pengar genom att undvika kollisioner och kvalitetssäkra byggprojekt. Syftet med kandidatarbetet var att undersöka och identifiera de utmaningar som uppkommer i samband med implementering av BIM på företag och föreslå lösningsförslag på dessa. För att uppnå detta genomfördes en litteraturstudie där för ämnet relevant teori togs fram för att bidra till en bredare bild av ämnet samt möjliggöra jämförelser med den kvalitativa intervjustudie där 12 personer intervjuades på diverse entreprenad- och beställarföretag samt den kvantitativa studien i form av en enkätundersökning för yrkesarbetare. Sammanfattningsvis visar resultatet på att byggbranschen just nu genomgår en omställning från traditionella arbetssätt till digitala arbetssätt. Vidare framgår det även att samtliga aktörer inom branschen är positivt inställda till BIM och ser en ljus framtid. Trots att inställningen till BIM är positiv används BIM fortfarande inte fullt ut. Detta beror dels på att modellen som levereras till produktionen inte är tillräckligt detaljerad, då ritningar fortfarande är de gällande handlingarna, dels på att kunskapsnivån bland olika yrkeskategorier varierar väldigt mycket. Resultaten visar också att tjänstemän använder BIM dagligen medan yrkesarbetarna fortfarande arbetar väldigt traditionellt med ritningar. För att branschen ska kunna digitaliseras helt krävs det att organisationer satsar på att utbilda alla sina medarbetare inom BIM samt att byggbranschen ser över den juridiska aspekten och uppdaterar kontraktshandlingarna så att standarden blir att använda sig av modeller och BIM i stället för ritningar.
BIM , Building Information Modeling , VDC , Virtual Design and Construction , digitalisering , 3D-modell , organisationsförändring , socio-teknik