Åkered

Lernvall, Birgitta
Olsson, Eva
Strandberg, Thommy
"Åkered är ett småhusområde från 1960-talet i Västra Frölunda, söder om Göteborg. Rad- och kedjehus ligger med entréerna mot varandra och utan förgårdar längs gator i nordväst-sydostlig riktning. Området är ett tidigt exempel på ett produktionsanpassat småhusområde, som gavs en "stadsmässig" form efter förebilder i köpstäder som t ex Dragör (se modell 340). Tanken var att planen skulle främja sociala kontakter i området. Modellen visar några kedjehus. Kedjehusen byggdes med dels inredda, dels oinredda vindar (4 1/2 resp 2 1/2 RoK). Entrégatan, som betjänar ca 14 hus, är körbar och fungerar ochså som lekplats. Området är ritat av GAKO arkitektkontor för det kommunala Göteborgs Stads Egnahems AB, som byggt och försålt husen."
arkitektkontor, GAKO
Göteborg