Skuggbox - papperskonst som modellteknik

2022-12-05
Boman, Ellen
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Modellen byggdes i kursen ARK128 - Architecture & Urban Space Design - höstterminen 2022. Mitt projekt baserar sig i en spekulativ framtid där människan adapterat sig till ett liv i staden i harmoni med naturen och den höjda vattennivån. Jag placerade mig på Skånegatan vid Scandinavium och experimenterade mig fram till mitt slutgiltliga scenario. Kursens fokus detta år var på analog produktion av modeller före en digital teknik. Detta resulterade att jag stod utan en "digital tvilling" när det var dags att bygga en presentationsmodell. Men jag hade jobbat mycket med sektioner i CAD/Illustrator så idén föddes därifrån, att lägga ihop alla sektioner på en rad. Jag använde laserskäraren och fick ut ca 15 st sektioner ur 0,5mm papper. De sektioner som hade högre träd eller buskar hade svårt att hålla sig raka, men annars gick det fint. För att skapa mellanrummen mellan sektionerna fäste jag 5mm kapaskiva med dubbelhäftande tejp. I laserskäraren skar jag även ut vattnet, även dessa unika i sin utformning, ur 3mm akrylplast. Modellen står också i en ram av samma akrylplast för att tåla lite mer stötar.
Bro, Stadsrum, Futuristisk, Spekulativ, Skuggbox, Papper, Laser, Kanal
Ellen Boman