Hur påverkar dagens höga elpriser samhällets byggnader avseende komfortkrav

Examensarbete på grundnivå
Samhällsbyggnadsteknik 180 hp (högskoleingenjör)
Abu Bakr , Yara
Bawizel, Zungtinpar
Idag lever vi i ett samhälle som är beroende av energikonsumering vilket kan bli en stor utmaning ur ett hållbarhetsperspektiv. Men under sommaren år 2021 steg elpriserna i Sverige till skyhöga värden och fortsatte uppåt under efterföljande år. Detta har resulterat i ett flertal idéer och snabba lösningar för ett effektivt samt lågkonsumerat användande av el. Fler och fler intresserar sig för ämnet och både verksamheter såsom skola och kontor engagerar sig i frågan, såväl som privatpersoner. Detta arbete syftar i en djupare förståelse för vilka energieffektiviseringsåtgärder som vidtagits samt huruvida dessa åtgärder är värda att implementera i syfte att minska elförbrukningen. I detta arbete har två skolor och ett kontor studerats där intervjuer och enkäter står till grund för resultatet. Arbetet inleds med en bakgrund som omfattar all teori som krävs för att förstå de olika åtgärder som gjorts och som görs idag. Vidare presenteras även dagens lagkrav avseende exempelvis ventilation och temperatur men också en fortsatt diskussion kring dessa krav. I bakgrunden samlas också samtliga rekommendationer från Boverket, Folkhälsomyndigheten och Energimyndigheten. Definitionen av termisk och hygienisk komfort förtydligas samt framförs från olika perspektiv. Resultatet visar att de aktuella verksamheterna vidtagit liknande åtgärder avseende ventilation och temperatur. Sammanfattningsvis var de vanligaste åtgärderna att implementera VAVsystem (närvarostyrt) samt införa tidskanaler för samtlig eldriven utrustnings, oavsett om denna utrustning drar mer eller mindre energi. Huvudsyftet hos alla verksamheter var att justera så mycket som går även om det blir så kallat “småjusteringar”. Verksamheterna i detta arbete lade stort fokus i stora justeringar såväl som mindre, samt uppmanar sina brukare till alternativa lösningar för att minska exempelvis beteenderelaterad elförbrukning.
Energieffektivisering , Elpriser , Elkonsumtion , Ventilationssystem , Temperatur , VAV-system , Termisk komfort , Hygienisk komfort , Inomhusklimat