Cong Ying, byhus

Eklöv, Evald
Olsson, Hans
Persson, Claes
Modellen visar en Cong Ying, ett by- eller manshus hos Lamet-folken. Huset är av en ålderdomlig typ, enklare byggt än bostadshusen. Det står direkt på marken och alla fogar är knutna. Jämför med modell 27. I huset samlas männen för arbete och umgänge. Sysslor, som är förbjudna i bostäderna, utförs här, tillverkning av jaktverktyg och slakt t ex. Här lagar männen ibland mat och här sover de ogifta männen och män som förbereder sig för jakt. Huset har två huvudingångar och två eldstäder - för byns två hälfter. I huset är husanden fastgjord under sin pelare och utanför byanden under sin. Huset är invändigt prytt med jakttroféer.
Byn Mokala Panghay, Laos
The village Mokala Panghay, Laos