Delning och Samarbete kring Laddinfrastruktur Skapar Nya Affärsmöjligheter Kartläggning, drivkrafter och barriärer samt affärsmodeller för delning och samarbete kring laddinfrastruktur för flerbostadshus och företag
Ladda ner
Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Bachelor Thesis
Bachelor Thesis
Program
Publicerad
2023
Författare
Ahlbertz, Stina
Andersson, Filip
Johansson, Daniel
Larsson, Johan
Rejneborg, Hugo
Örtorp, Johan
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Bakgrund
Transportsektorn står för en stor andel av koldioxidutsläppen och EU har beslutat att alla
bilar som säljs från och med år 2035 ska vara utsläppsfria. Eftersom antalet eldrivna fordon
ökar krävs det också bättre laddinfrastruktur. Det finns en problematik kring hur företag
med elbilsflotta och boende i flerbostadshus ska kunna ladda sina elbilar. En potentiell
lösning är delning och samarbete kring laddinfrastruktur.
Syfte
Syftet är att kartlägga befintliga sätt att samarbeta och dela laddinfrastruktur för företag
och flerbostadshus samt se hur framtida lösningar kan tänkas se ut. Huvudsakliga drivkrafter
och barriärer för delning och samarbete kring laddinfrastruktur i flerbostadshus
och företag identifieras. Slutligen presenteras förslag på affärsmodeller för hur delning och
samarbete kring laddinfrastruktur kan ske idag.
Teoretiskt ramverk
Projektets teoretiska ramverk baseras på affärsmodeller, delningsekonomi, plattformsbaserade
affärsmodeller och existerande delningsplattformar. Affärsmodeller presenterar de tre
grundpelarna som innebär att värde ska skapas, fångas och till sist levereras. Delningsekonomin
beskriver dagens användningsområden och för- och nackdelar med konceptet.
Plattsformsbaserade affärsmodeller kombinerar teorin om affärmodeller med delningsekonomi
och visar hur nätverkseffekter har en roll i dagens plattformar. Till sist presenteras
några existerande delningsplattformar som exemplifierar teorin.
Metod
Metoden består av en kvalitativ metodansats och fokus ligger på att skapa förståelse för
delad laddinfrastruktur. Undersökningen inleds med desktop research som kompletteras
med semistrukturerade intervjuer och en mindre enkätundersökning.
Resultat och implikationer
Kartläggningen identifierade hur utbud och efterfrågan på laddinfrastruktur för flerbostadshus
och företag. Strategisk planering är en central del för att undvika tekniska inlåsningar
och skapa positiva feedbackloopar. Huvudsakliga drivkrafter och barriärer identifierades
för delning och samarbete kring laddinfrastruktur. Hållbarhet, tillgänglighet och ekonomisk
vinning är de huvudsakliga drivkrafterna. Samtidigt är teknikbegränsingar, delnings- och
samarbetsproblem och låg installationskostnad (som bidrar till att det är billigare med
privata laddplatser än att dela och samarbeta) de huvudsakliga barriärerna. Implicit
delning anses med nuvarande teknikförutsättningar vara en väg framåt. Tre scenarion och
affärsmodeller tas fram för hur samarbete och delning av laddinfrastruktur i flerbostadshus
och företag kan fungera idag. Första scenariot fokuserar på ökat resursutnyttjande på
befintlig laddinfrastruktur med en delningsplattform. Andra scenariot riktar in sig på hur
ny laddinfrastruktur bäst installeras genom en agil lösning. Tredje scenariot berör centrala
företag och företag med elbilsflottor där en intressant samarbetsmöjlighet presenteras.