Konstruktion av landgång för mindre passagerarbåt

Examensarbete på grundnivå
Maskinteknik 180 hp (högskoleingenjör)
Broman Gustavsson, Kevin
Johansson, Filip
Detta arbete har utförts i samarbete med företaget Cstrider AB för att designa och utveckla en landgång avsedd för deras passagerarbåt. Denna rapport redovisar den metodik som använts under arbetets gång samt de resultat som uppnåtts. Cstrider är ett företag som arbetar för att skapa “virtuella broar” längs vattenvägar och minska miljöpåverkan från passagerartransporter genom att använda mindre eldrivna passagerarbåtar. Fokus under rapportens gång ligger på att konstruera landgången som skall användas på dessa båtar då den inte bara ska uppfylla företagets krav, utan även uppnå en mängd säkerhetsstandarder för små passagerarbåtar. Landgången ska säkerställa en smidig, snabb och säker på- och avstigningsupplevelse av passagerare. Den ska ta hänsyn till olika driftsförhållanden och överensstämmelse med säkerhetsföreskrifterna. Konstruktionen kommer att uppfylla tekniska specifikationer för att säkerställa en livslängd på minst 10 år och använda sig av material som är resistenta mot marina miljöer och som förhindrar halka under olika väderförhållanden. Metodiken gick ut på att skapa en detaljerad kravspecifikation, utvärdera befintliga samt generera flera nya designkoncept genom fri idégenerering. Därefter används en serie elimineringsmetoder för att välja de lämpligaste lösningarna utifrån funktionalitet, säkerhet och tillverkningsbarhet. Detta för att sålla ut koncept som inte uppfyller alla krav eller är för komplexa för att vidareutveckla. En materialvalsprocess genomfördes för att utforska potentiella alternativ som uppfyller krav från företaget och föreskrifterna. Som resultat av konceptgenereringen har två koncept framtagits som modellerades med CAD, för att sedan gå vidare till den slutliga designprocessen där ett slutkoncept bestämdes. En strukturanalys av de två olika koncepten utfördes med hjälp av FEM-simuleringar för att validera landgångens prestanda under förväntade belastningar och dess miljöförhållanden. Dimensionering av motorerna och ställdonen som ska styra landgången utfördes med data från FEM-simuleringen och mekanikberäkningar. Slutligen utfördes en jämförelse av de två koncepten baserat på resultaten från FEM-simuleringen som innefattar uppskattad tillverkningskostnad och verifiering av kravspecifikation för att bestämma det slutgiltiga konceptet. Slutkonceptet resulterade i en stark men lättviktig design som drivs upp och ned med hjälp av två elektriskt drivna ställdon. Landgången består av en ram gjord i en aluminiumlegering, en gångplatta som placeras ovanpå ramen och en främre femdelad ramp vars undersida består av friktionytor. Genom användning av optimala material kunde balansen mellan vikt och styrka uppnås i kombination med att miljöpåverkan minimeras. Som resultat uppnår den slutgiltiga landgången de kraven som ställts från relevanta standarder och föreskrifter, samt företaget själva.
Produktutveckling , maskinkonstruktion , CAD , FEM , landgång , passagerartransport , sjöfart , design