Behandling av sediment förorenade med mikroplaster genom densitetsseparering och extraktion

Examensarbete på grundnivå
Kemiteknik 180 hp (högskoleingenjör)
Lanqvist, Isac
Sahle, Einar
Plast är ett mångsidigt material med ett brett spektrum av tillämpningar i samhället och industrin. Däremot finns en stor nackdel med plasttillverkning eller nedbrytning, som involverar bildningen av mikroplaster. Fenomenet med mikroplaster är relativt nytt, men tidigare studier har visat att det kan påverka miljön och hälsan genom fysiologiska och ekotoxikologiska effekter. Mikroplaster har en långsam nedbrytningstid och förblir därmed i dessa miljöer under mycket lång tid. Eftersom plast används överallt tenderar mikroplaster också att sprida sig runt i samhället. En del av mikroplasterna hamnar i sediment i vattenmiljöer eller i sediment i brunnar i samhällen, blandade med andra föroreningar. För att lösa problemet med förorenat sediment behövs bättre lösningar i form av behandlingsmetoder för att separera mikroplaster och andra föroreningar från sedimenten. Detta examensarbete syftar till att karakterisera föroreningarna i två olika sediment och undersöka om densitetsseparering med saltlösningar och extraktion med rapsolja kan vara potentiella behandlingsmetoder för att separera främst mikroplaster men också andra föroreningar. Mikroplaster, alifatiska kolväten, polycykliska aromatiska kolväten och metaller var föroreningarna som sedimenten analyserades för. Resultaten visade att densitetsseparering är en möjlig behandlingsmetod för separation av mikroplaster och till viss del också de andra föroreningarna. Extraktion med rapsolja visade sig också vara en potentiell behandlingsmetod, men med vissa viktiga begränsningar när det gäller torkning av sedimentet.
förorenade sediment, densitetsseparering, extraktion, mikroplaster, gummipartiklar, metaller