På banan mot en hållbar destination; en fallstudie om värdeskapandeprocessen och hållbarhetsarbetet inom evenemangsindustrin

Examensarbete på grundnivå
Affärsutveckling och entreprenörskap 180 p.
Ekholm, Kahrin
Mauritzson, Albert
Denna rapport behandlar Scandinavian Touring Car Championships, STCCs, stadsrace i Göteborg 2024. Rapporten utgörs av en fallstudie som undersöker drivkrafterna för att anordna stadsevenemang och deras påverkan på värdeskapande för involverade parter. Vi tillämpade en kvalitativ undersökningsstrategi och vår undersökningsmetod baserades på dokumentära källor i form av artiklar, dokument och tidigare studier inom ämnesområdet. Tillsammans med litteratursökningar fördes semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner som var involverade i arrangerandet av evenemanget. Syftet med studien är att samla information om hur hållbarhetsarbetet under planeringsstadiet för evenemang i stadens centrum kan påverka värdeskapandet för staden och arrangören. Hållbarhet utgör en central del av all framtida utveckling, och motorsporter måste bidra till att hitta en lösning för klimatkrisen (FIA, 2024). Göteborg är en stad som ligger i framkant med hållbarhetsarbetet och har utnämnts till världens hållbaraste stad (Göteborg & Co, 2024a). Som värdstad för världens första helt elektriska nationella racingtävling har både Göteborg och STCC möjligheten att marknadsföra sig globalt. Genom att arrangera ett lyckat evenemang kan de bidra till att skapa ett värde för både staden, arrangören och deras partners. Rapporten analyserar fördelar och nackdelar när man arrangerar stora evenemang i stadens centrum med ett fokus på hållbarhet. Rapporten undersöker drivkrafterna som ligger till grund för evenemanget med betoning på att skapa ett lyckat och hållbart evenemang genom strategisk planering och samarbete. Den djupgående information som samlats in från intervjuerna presenteras med en teori om de inblandade nyckelpartnernas främsta drivkrafter och hur det påverkar det värde som evenemanget skapar för staden och arrangören. Vi diskuterar hur klimatarbetet kan skapa ett intresse hos företag att medverka i evenemanget för att använda det som strategisk marknadsföring. Arbetet är relevant för företag som är involverade i evenemangsbranschen, samt för Göteborg och andra städer.
stadsevenemang, hållbarhetsarbete i staden, hållbarhetsarbete i evenemangsindustrin, värdeskapande, planeringsprocess, motorsport, e-mobility