Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses efter Ämnesord "Android"
Visar 1 - 7 av 7
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostDestinations-driven parkering(2019) Saarijärvi, Markus; Segestam, Albin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Duregård, JonasTekniken växer snabbt i dagens samhälle och bilister är en grupp som gynnats av detta. Tekniska lösningar som navigationstjänster kan hjälpa bilister att hitta till sin önskade destination. Det finns fortfarande en del i resans omfattning som kan förbättras; parkeringen. Då resa och parkera förknippas med varandra, är dessa moment åtskilda i vissa aspekter. En aspekt är att mobila applikationer hjälper med navigering från start till slutdestination, men i fråga att hitta en parkering, sker detta mer manuellt utan digitala hjälpmedel. Det kan betyda att parkeringen blir först påtänkt i slutet av resan då slutdestinationen börjar närma sig. Syftet med detta projekt, är skapa en lösning som skulle kunna gynna och bidra till en bättre parkeringsupplevelse för användaren genom att möjliggöra parkeringsvalet i ett tidigare skede för att sedan inkludera det i helhetsresan. Under arbetets gång utvecklades en prototyp i formen av en Android-applikation. Prototypen förbättrar användarflödet genom processen som vi kallar destinations-driven parkering. Applikationen som utvecklades, möjliggör valet av parkering i ett tidigare skede. Användaren guidas sedan först med bil från en startpunkt till vald parkering. Vid parkeringen bekräftas start av parkerings-sessionen, för att därefter guida användaren till fots från parkering till slutdestinationen.
- PostDeveloping a Gamified Fitness Application for Truck Drivers(2019) Karegren, Marcus; Ericson, Anton; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Almström Duregård, JonasA fitness application for Volvo Trucks’ Android based infotainment system has been developed. The purpose of the project is to increase truck drivers motivation for physical activity, by using gamification. The gamification aspects of our application are a point and level system, where the user is rewarded with points upon completing a workout. These point are then used to determine the user’s level. This means that to level up, the user has to perform workouts. The application has been developed with a focus on following the development techniques recommended by Volvo Trucks and Google, to ensure that Volvo Trucks have the opportunity to continue the development of the application. This has dictated the choices we have made when developing the application. The focus has not been to implement a large number of features, but to implement a small number of features in a correct way. This meant that a large part of the project had to be spent on learning and then implementing the different design patterns and techniques correctly. This resulted in an application that we are pleased with. The application follows the guidelines given by Volvo Trucks and Google and there are many opportunities to expand the application with new features or more workouts.
- PostHälsokoll – Ett nytt sätt att få översikt över och dela sin hälsodata(2023) Andersson, Ludvig; Christina, Meisoll; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Chalmers University of Technology / Department of Computer Science and Engineering; Svensson, Lars; Östgren, MagnusPurpose and scope: This report aims to explore the development of a proof-ofconcept android mobile application that provides the user with the possibility to log symptoms and medications, as well as provide the data to third parties. Method: The development followed an agile approach based on 16 user stories in groups and scrum sprints. Programming was performed in Android Studio with an emulated Google Pixel 4 with Android 12 and a physical Samsung Galaxy S8 with Android Pie. Depending on their difficulty, each user story was developed either individually with review of the other team member or in pair programming. Result: The final product was an application that allows for logging of fever, pain, and medication both now and retroactively. Users can set notifications both once or multiple times to be reminded to check fever or pain again or take the next medication. Data is kept secure from unauthorized access by storing all data locally on the user’s mobile. The user can even create more user profiles to log for other members of the family. Finally, the user also can filter their previous logging to what they want to see and export that to a PDF that can be transmitted to their caregiver. Most of these features are implemented as fragments to transfer data between different fragments. Conclusion: This project provides a working proof of concept that helps people to keep track of their health development and share the data with relevant parties.
- PostPositionsbaserad quiz i ett hälsofrämjande spel för Android(2019) Marzi, Elena; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Lundin, PeterAtt vidareutveckla en Android-baserad prototyp, vars syfte är att främja fysisk motion hos människor i Lindängen, Malmö, har varit det övergripande målet med detta examensarbete. Utvecklingen har resulterat i en digital tipspromenad där spelarna kan svara på frågor medan de motionerar utomhus. Under spelets gång ser spelaren sin egen samt nästa frågas positioner på en karta så att frågan går att nå och besvaras. Användaren kan också skapa quizzar vars frågor är knutna till geografiska positioner, genom att rita en promenadslinga på en karta som visas på skärmen. Frågorna placeras ut av systemet jämnt utspridda längs linjen och går sedan att flytta. En kopieringsfunktionalitet har också adderats till prototypen, där användaren kan kopiera en redan existerande quiz, inklusive promenadslinga och frågor. Prototypen, som är skriven i Java, har realiserats i utvecklingsmiljön Android Studio. Ramverket ArcGIS Runtime SDK har använts för att visualisera och behandla geografisk information och har varit en avgörande faktor för arbetets framgång. Lösningen har också i viss utsträckning berört redan existerande databas och API driftsatta i molntjänsten Microsoft Azure.
- PostServer- och klientkommunikation med implementering av GraphQL för applikation i React Native(2019) Dudek, Jakub; Sjöstrand, Albin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Duregård, JonasDecerno som har byggt systemet Ledningskollen vill effektivisera arbetsprocessen och undersöka om nya teknologier kan öka prestandan för server- och klientkommunikation där utsättningar av ledningar ska ske för grävområden. Processen digitaliseras med en applikation byggd i React Native för att ersätta manuella sidor som tidigare krävt att PDF:er med information om områden behövs skrivas ut. Genom utveckling i React Native krävs mindre arbete för att skapandet av en applikation för flera operativsystem, i form av iOS och Android. Storybook används för att strömlinjeforma utvecklingen av komponenter av applikationen vilket medför modularitet inom och utanför applikationen, med återanvändning av färdiga element. För att kommunikationen ska ha bättre prestanda implementeras GraphQL med Apollo i server-delen av applikationen som sammankopplar databaser och APIer på ett mer effektivt sätt än vad traditionella REST APIer tidigare gjort. Det innebär att fördelarna med GraphQL undersöks för att minska latensen och overfetching vid förfrågningar mellan servern och klienten. Utsättningar kan därför ske mer effektivt där tydlig och relevant information om områden markerade för utsättning visualiseras i applikationen, i form av översiktlig information samt detaljerade beskrivningar av områden och kartor med ledningar. Resultatet visar på att GraphQL och React Native har underlättat arbetsgången med minskat beroende av papper och samtal, ersatt med samlad information i en och samma applikation. Ledningar på områden kan identifieras och minska problem där ledningar skadas. Det visar även på att GraphQL med Apollo kan implementeras i både nya och existerande system med en bekvämare utvecklingsprocessen samt fördelarna jämfört med problem som REST APIer innebär för prestanda i form av bättre svarstider och direkta svar på förfrågningar av information från datakällor.
- PostVeloFlow – Koncept för en applikation till smartklockor som ger cyklister en grön våg i trafiken(2023) Holmdahl, Isak; Standar, Rasmus; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Chalmers University of Technology / Department of Computer Science and Engineering; Svensson, Lars; Ljungblad, SaraCykeln är ett smidigt transportmedel som är miljövänligt och billigt att använda. Trots det är det inte tillräckligt många som väljer att ta cykeln istället för bilen. I detta examensarbete har en smartklockeapplikation, VeloFlow, utvecklats tillsammans med en molntjänst som simulerar trafikljus. VeloFlow skapades för att utforska om det går att skapa en applikation som kan ge cyklister en grön våg i trafiken, samt se hur en applikation kan kommunicera med cyklister på ett säkert och distraktionsfritt vis. Trafikljussimuleringen hjälpte till i utvärderingen utav applikationen för att se om konceptet kan fungera, och resultatet visar att en framtida version av VeloFlow som kopplas till riktiga trafikljus kan hjälpa cyklister att få en grön våg, vilket i sin tur kan få fler att välja cykeln istället för bilen. För att hjälpa till i vidare utveckling och forskning inom ämnet så sammanfattas detta arbetets resultat i sex stycken designfaktorer. Dessa designfaktorer hjälper till att visa vilka komponenter som applikationer för cyklister ska innehålla och vilka metoder som är viktiga för utvecklingen av dessa applikationer.
- PostVisualisering av statistikdata i en Androidapplikation(2019) Côté, Niklas; Skoglund, Jesper; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för data och informationsteknik; Almström Duregård, JonasAcobiaflux has a prototype of a mobile application which they have an interest of developing. The project’s purpose is documenting and developing their application with a focus on the Android environment. The purpose of developing the application is to make it easier for the user to manage alarms with the help of a graphical view. The project turned out to be more structure oriented and trying to develop the application in parallel to the existing code because of outdated structure. The structure used was according to the MVVM design pattern which is a recommended framework for Android development. We also made our code independent from the existing code, as far as possible, to show how an Android application is supposed to be structured. The work has been done at Acobiafluxs office, while working we tried to work iteratively and dividing the projects different parts while communicating regularly. In the end, we deliverd an application that met the requirements Acobiaflux set for us which they are very content with. Finally, we encourage Acobiaflux to rebuild the application in a cross platform environment because the foundation of the Android application is built on deprecated libraries. The application exists for iOS as well, which means that there are two different projects which could be one, this is another reason Acobiaflux should rebuild the application in a cross platform environment.