Nya modeller // New models
Länka till denna samling:
I denna tillfälliga samling ligger modeller som byggts under året innan de sorteras in i olika samlingar.
Alla bilder är fria att använda under Creative Commons-licens CCBY.
This temporary collection contains models built during the year before they are sorted into different collections.
All images are free to use under Creative Commons license CCBY.
Browse
Browsar Nya modeller // New models efter Titel
Visar 1 - 20 av 66
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostAntwerp Port House, detaljmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Willard, Philip; Karlsson, Matilda; Hammarfeldt, LinnAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostAntwerp Port House, detaljmodell 2(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Rasheed, Helen; Pawlowska, Marta; Forslund, OliverAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostAntwerp Port House, detaljmodell 3(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Bäcke, Axel; Madsstuen, Marius; Furster, MatildaAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostAntwerp Port House, konceptmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Ollila, Hanna; Sparw, Adam; Turegård, LudvigAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostAntwerp Port House, volymmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Edholm, Clara; Kvanta, Majken; Kellström, AlvaAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostBeltesholmen Summer House, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinIsland of Stora Beltesholmen in the Norwegian archipelago.
- PostBeltesholmen Summer House, main model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinWenche Selmers summerhouse in the Norwegian archipelago. Main model in scale 1:20. Materials: Wood, plaster, concrete and plexiglass.
- PostBeltesholmen Summer House, section model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinThe model shows the kitchen on the first floor and bedroom on the second floor.
- PostDockums, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Qian, Jin; Olsson, Axel Jakobsson; Nordberg, Ebba; Johansson, Lisa; Petersson, MalinRight by the old Dock in Malmö, Region Skåne has got an office building. The new building was to interact with the surrounding buildings. These have a horizontal alignment in the facade expression and protrusions one the corners, which gives the building its direction and dynamism. To stabilize the "space", the new quarter has been designed with a more direction-neutral expression. The materials and colours were adapted from the surrounding. The slated outdoor floor has a pattern inspired by the facades' window installation. Between the slate slabs, there are wide joints with moss and sedum plants. The courtyard, which is located on the terrace floor, is a meeting place with standing tables and seats in the sun.
- PostDockums, detail model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Qian, Jin; Olsson, Axel Jakobsson; Nordberg, Ebba; Johansson, Lisa; Petersson, MalinRight by the old Dock in Malmö, Region Skåne has got an office building. The new building was to interact with the surrounding buildings. These have a horizontal alignment in the facade expression and protrusions one the corners, which gives the building its direction and dynamism. To stabilize the "space", the new quarter has been designed with a more direction-neutral expression. The materials and colours were adapted from the surrounding. The slated outdoor floor has a pattern inspired by the facades' window installation. Between the slate slabs, there are wide joints with moss and sedum plants. The courtyard, which is located on the terrace floor, is a meeting place with standing tables and seats in the sun.
- PostDockums, main model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Qian, Jin; Olsson, Axel Jakobsson; Nordberg, Ebba; Johansson, Lisa; Petersson, MalinRight by the old Dock in Malmö, Region Skåne has got an office building. The new building was to interact with the surrounding buildings. These have a horizontal alignment in the facade expression and protrusions one the corners, which gives the building its direction and dynamism. To stabilize the "space", the new quarter has been designed with a more direction-neutral expression. The materials and colours were adapted from the surrounding. The slated outdoor floor has a pattern inspired by the facades' window installation. Between the slate slabs, there are wide joints with moss and sedum plants. The courtyard, which is located on the terrace floor, is a meeting place with standing tables and seats in the sun.
- PostEbeneser House, Concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostEbeneser House, Main Model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostGjerdrum Ungdomsskole(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-02-02) Doucet , Isabelle; Bruce , Irma; Ildgruben, Silje; Gindahl, JenniferIn 2007 Kj-a won an architectural competition amongst 11 other entries. In 2009 the school was completed. This became their fourth school, all their previous schools have had a similar concept. The school is acknowledged for its connection to the landscape and its simple form. The proposal also stood out based on its organization, function, and well-arranged communication and meeting areas. The building has a unique volume with a circular courtyard in the middle. The floor plan is arranged so that the main functions are easily accessible from each wing of the building. The school is designed to be accessible to anyone, and because of its one story, the building allows for light to simmer through, to make it feel light and open. Because of its open floor plan, the school is designed to have open classrooms, which allow for an open and inviting pedagogy.
- PostGjerdrum ungdomsskole(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-02-02) Doucet , Isabelle; Deng, Xiaofei; Kahlenberg Caso, Jael; Wiking, PeterIn 2007 Kj-a won an architectural competition amongst 11 other entries. In 2009 the school was completed. This became their fourth school, all their previous schools have had a similar concept. The school is acknowledged for its connection to the landscape and its simple form. The proposal also stood out based on its organization, function, and well-arranged communication and meeting areas. The building has a unique volume with a circular courtyard in the middle. The floor plan is arranged so that the main functions are easily accessible from each wing of the building. The school is designed to be accessible to anyone, and because of its one story, the building allows for light to simmer through, to make it feel light and open. Because of its open floor plan, the school is designed to have open classrooms, which allow for an open and inviting pedagogy.
- PostGjerdrum ungdomsskole(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-02-02) Doucet , Isabelle; Wiking , Peter; Kahlenberg Caso, JaelIn 2007 Kj-a won an architectural competition amongst 11 other entries. In 2009 the school was completed. This became their fourth school, all their previous schools have had a similar concept. The school is acknowledged for its connection to the landscape and its simple form. The proposal also stood out based on its organization, function, and well-arranged communication and meeting areas. The building has a unique volume with a circular courtyard in the middle. The floor plan is arranged so that the main functions are easily accessible from each wing of the building. The school is designed to be accessible to anyone, and because of its one story, the building allows for light to simmer through, to make it feel light and open. Because of its open floor plan, the school is designed to have open classrooms, which allow for an open and inviting pedagogy.
- PostGöteborgs konserthus, detaljmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Rosdahl, Philip; Maqtari, Josefine; Lindgren, FransKonserthuset Konserthusets ursprungliga del från år 1935 ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson. Trots att 30-talet präglades starkt av funktionalismen valde Eriksson att att ge fasaden nyklassicistiska tillägg. Detta för att koppla samman byggnaden med Götaplatsens resterande byggnader och befintliga uttryck. Entréfasadens materialitet domineras av mötet mellan marmor och koppardetaljer och det stora panoramfönstrets möte med den gula tegelfasaden. Byggnadens övriga fasader har en mer genomgående funktionalistisk prägel med raka fönsterband i en tydligt rektangulär grundgeometri. I de djupa fönsternischerna möter byggnadens gula tegelmurar fönstrens ekkarmar och fönsterbleckens ärgade kopparplåt. Tillbyggnad I början av 1990-talet beslutades att konserthuset skulle renoveras och anpassas för att uppfylla nya krav på funktion och ändamålsenlighet. Projektet resulterade dels i en omfattande restaurering av den befintliga konsertbyggnaden men också i en tillbyggnad som skulle möta behovet av mer verksamhetsyta. År 1999 invigdes tillbyggnaden gjord av White arkitekter med Ulla Antonsson som ansvarig arkitekt. Tillbyggnaden gjordes som ett fristående tillägg som kopplades på det befintliga konserthuset med en hög och smal glasad foajé. Tillbyggnaden används idag som backstageentré och som lokal för övning och administration.
- PostGöteborgs konserthus, detaljmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Svantesson, Johan; Lindskov, Elias; Dahlén Jonason, AlexandraKonserthuset Konserthusets ursprungliga del från år 1935 ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson. Trots att 30-talet präglades starkt av funktionalismen valde Eriksson att att ge fasaden nyklassicistiska tillägg. Detta för att koppla samman byggnaden med Götaplatsens resterande byggnader och befintliga uttryck. Entréfasadens materialitet domineras av mötet mellan marmor och koppardetaljer och det stora panoramfönstrets möte med den gula tegelfasaden. Byggnadens övriga fasader har en mer genomgående funktionalistisk prägel med raka fönsterband i en tydligt rektangulär grundgeometri. I de djupa fönsternischerna möter byggnadens gula tegelmurar fönstrens ekkarmar och fönsterbleckens ärgade kopparplåt. Tillbyggnad I början av 1990-talet beslutades att konserthuset skulle renoveras och anpassas för att uppfylla nya krav på funktion och ändamålsenlighet. Projektet resulterade dels i en omfattande restaurering av den befintliga konsertbyggnaden men också i en tillbyggnad som skulle möta behovet av mer verksamhetsyta. År 1999 invigdes tillbyggnaden gjord av White arkitekter med Ulla Antonsson som ansvarig arkitekt. Tillbyggnaden gjordes som ett fristående tillägg som kopplades på det befintliga konserthuset med en hög och smal glasad foajé. Tillbyggnaden används idag som backstageentré och som lokal för övning och administration.
- PostGöteborgs konserthus, konceptmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Pestrea, Jonna; Hellström, William; Jawhar, Nadine; Strömsten , EmiliaKonserthuset Konserthusets ursprungliga del från år 1935 ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson. Trots att 30-talet präglades starkt av funktionalismen valde Eriksson att att ge fasaden nyklassicistiska tillägg. Detta för att koppla samman byggnaden med Götaplatsens resterande byggnader och befintliga uttryck. Entréfasadens materialitet domineras av mötet mellan marmor och koppardetaljer och det stora panoramfönstrets möte med den gula tegelfasaden. Byggnadens övriga fasader har en mer genomgående funktionalistisk prägel med raka fönsterband i en tydligt rektangulär grundgeometri. I de djupa fönsternischerna möter byggnadens gula tegelmurar fönstrens ekkarmar och fönsterbleckens ärgade kopparplåt. Tillbyggnad I början av 1990-talet beslutades att konserthuset skulle renoveras och anpassas för att uppfylla nya krav på funktion och ändamålsenlighet. Projektet resulterade dels i en omfattande restaurering av den befintliga konsertbyggnaden men också i en tillbyggnad som skulle möta behovet av mer verksamhetsyta. År 1999 invigdes tillbyggnaden gjord av White arkitekter med Ulla Antonsson som ansvarig arkitekt. Tillbyggnaden gjordes som ett fristående tillägg som kopplades på det befintliga konserthuset med en hög och smal glasad foajé. Tillbyggnaden används idag som backstageentré och som lokal för övning och administration.
- PostGöteborgs konserthus, situationsmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Lucas, Persson; Freja Bergdahl; Kathrine JandingerKonserthuset Konserthusets ursprungliga del från år 1935 ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson. Trots att 30-talet präglades starkt av funktionalismen valde Eriksson att att ge fasaden nyklassicistiska tillägg. Detta för att koppla samman byggnaden med Götaplatsens resterande byggnader och befintliga uttryck. Entréfasadens materialitet domineras av mötet mellan marmor och koppardetaljer och det stora panoramfönstrets möte med den gula tegelfasaden. Byggnadens övriga fasader har en mer genomgående funktionalistisk prägel med raka fönsterband i en tydligt rektangulär grundgeometri. I de djupa fönsternischerna möter byggnadens gula tegelmurar fönstrens ekkarmar och fönsterbleckens ärgade kopparplåt. Tillbyggnad I början av 1990-talet beslutades att konserthuset skulle renoveras och anpassas för att uppfylla nya krav på funktion och ändamålsenlighet. Projektet resulterade dels i en omfattande restaurering av den befintliga konsertbyggnaden men också i en tillbyggnad som skulle möta behovet av mer verksamhetsyta. År 1999 invigdes tillbyggnaden gjord av White arkitekter med Ulla Antonsson som ansvarig arkitekt. Tillbyggnaden gjordes som ett fristående tillägg som kopplades på det befintliga konserthuset med en hög och smal glasad foajé. Tillbyggnaden används idag som backstageentré och som lokal för övning och administration.