Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses efter Ämnesord "Annan samhällsvetenskap"
Visar 1 - 6 av 6
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostArbetstillfredsställelse och Shipboard Management - En studie av hur Shipboard Management-systemet påverkar arbetstillfredsställelsen hos seniorbefälen i Laurin Maritime AB(2012) Johansson, Viktor; Nomoto, Leo; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyArbetstillfredsställelse är ett av de mest studerade och omskrivna ämnena inom organisationspsykologi. En anledning till att det är så pass studerat är att anställda värderar sin trivsel på arbetsplatsen högt och ser arbetstillfredsställelse som ett mål i sig. Då arbetstillfredsställelse är av sådan vikt för anställda så är det intressant att veta vad ett företag gör för att de anställda ska känna sig tillfreds och nöjda på sin arbetsplats. Rederiet Laurin Maritime sköter driften av sina fartyg med hjälp av ett system som kallas Shipboard Management. Detta management-system är intressant att belysa ur ett organisationsteoretiskt perspektiv eftersom systemet i sig kan påverka seniorbefälens arbetstillfredsställelse. Syftet med studien är att undersöka arbetstillfredställelsen i Laurin Maritimes Shipboard Management-system med hjälp av Hackman och Oldhams arbetskaraktäristikamodell. Kandidatarbetet är i stort sett uppdelat i två delar. Den första delen är en studie av Laurin Maritimes interna dokument samt intervjuer med personer i ledningen för att klargöra och dokumentera Laurin Maritime och dess Shipboard Management-system. Den andra delen består av en kartläggning av seniorbefälens arbetstillfredsställelse i form av en webbaserad enkätundersökning. Resultatet av enkätundersökningen kan konstatera att seniorbefälen i Laurin Maritime upplever att deras arbete som sjöbefäl ger dem arbetstillfredsställelse och att Shipboard Management-systemet påverkar deras arbetstillfredsställelse positivt eftersom systemet skapar en arbetssituation som till hög grad uppfyller arbetskaraktäristikamodellens fem faktorer och eftersom en majoritet av seniorbefälen svarar att Shipboard Management ger dem arbetstillfredsställelse.
- PostAssessment of nautical competence - A comparative study of Swedish and Philippine final year students(2013) Dahlberg, Robin; Nyqvist, Per; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyThe purpose of this study is to investigate if there are any differences in maritime competence between Swedish and Philippine final year students at the master marine programmes. If there are differences occurring, the aim is to connect these ti the different educational systems. In the study an extensive questionnaire has been used to assess possible differences in theoretical knowledge. It is built on multiple-chouce questions and comparable to a written test. The questionnaire has been distributed to the final year students at Chalmers University of Technology in Sweden and the University of Cebu in Philippines. To control if there are any differences in practical skills a simulator study has been conducted at the same universities. The study involves three classes of students, one from Sweden and two from the philippines. Some Philippine students get sponsored, which involved extra education and integrated onboard training. The regular students do not have the same opportunities, which is the reason to why the two groups are study separately. Comparing the three groups, the actual meaning of competence between the two universities. However, the results cannot be considered to represent the entire two nations, due to the varying quality of institutions within the countries. I addition, it is obvious that the educational system does have an affect on the competence level, in what extent is hoeever difficult to conclude from the results of this thesis.
- PostBefälhavarens påverkan på den psykosociala arbetsmiljön ombord(2012) Ask-Wannerud, Fredrik; Bergqvist, Per; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologySyftet med studien har varit att undersöka om och i så fall hur befälhavaren påverkar den psykosociala arbetsmiljön ombord samt vilka möjligheter han/hon har att förbättra den. Arbete till sjöss skiljer sig på många sätt från arbete iland och höga krav ställs på fartygets befälhavare som är den högste ledaren ombord. I studien så användes så kallade ostrukturerade fokusgrupper där både sjökaptensstudenter och aktiva sjömän deltog. Frågorna som användes var: • Påverkar befälhavaren den psykosociala arbetsmiljön ombord? • Vilka ledaregenskaper hos befälhavaren påverkar främst den psykosociala arbetsmiljön? • Vad kan befälhavaren göra för att påverka den psykosociala arbetsmiljön ombord i positiv bemärkelse? Svaren som gavs av fokusgrupperna delades in i fem olika kategorier: Hög pondus med ett tydligt och rättvist ledarskap, Engagerad i gruppens välmående, Delegerande och med en förmåga att engagera, Uppmärksam och involverad i varje individs utveckling och slutligen Visar uppmuntran och uppskattning. Dessa visade sig stämma överens på flera punkter med de teorier som presenterats i rapporten. Dock stämde det speciellt väl överens med ledarskapsteorin Transformellt ledarskap. Kopplingar kan också göras till vilken påverkan man har på sina arbetsuppgifter och vilken grad av socialt stöd man får.
- PostEn jämförande litteraturstudie av flyg- och sjöolyckor(2013) Bergström, Gustav; Nilsson, Richard; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDenna rapport syftar till att svara på dessa frågor: finns det skillnader i hur olyckor utreds och finns det skillnader i hur skuld fördelas mellan luft- och sjöfart? I Sverige kallas myndigeheten som utreder olyckor inom luft- och sjöfart för Statens Haverikommission (SHK). Denna rapport följer fyra utvalda fall som har blivit utredda av SHK och vidare fram till eventuella domar i domstol. Författarna till denna rapport valde två sjöolyckor och två luftolyckor som anses vara jämförbara på grund av vad som skett. Det har tittats på haveriutredningar med hjälp av olycksmodeller. Olycksmodellerna studerades för att kunna få en djupare insikt i hur utredare har tänkt och jobbat med fallen. Resultaten visar att SHK aldrig fördelar skuld till inblandade parter, vilket gör det svårt för författarna av denna rapport att dra några slutsatser rörande skuldfördelning med hjälp av SHK:s rapporter. Det har också framkommit att inga åtal mot piloter har väckts under den valda tidsintervallen, vilket gör det omöjligt att jämföra domar mellan de två branscherna.
- PostSäkerhetsövningar –en jämförelse -En studie av säkerhetsorganisationer ombord och iland samt vilka lärdomar som kan utbytas(2012) Andersson, Fredrik; Wramler, Alexander; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyFartyg i handelsflottan befinner sig ofta långt ifrån land och kan därför inte räkna med omedelbar hjälp. I en nödsituation är säkerheten beroende av besättningens egna färdigheter. Detta arbete är en jämförelse av övningar mellan olika säkerhetsorganisationer iland och till sjöss. Detta i syfte att förbättra övningar och övningskoncept framförallt till sjöss.
- PostSjömansyrkets förväntningar och attityder: en intervjustudie av sjökaptensstudenter vid Chalmers Lindholmen(2012) Forss, Mikael; Löfgren, Simon; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyArbetet ombord på ett fartyg kan många gånger innebära en hög och stressig arbetsbelastning med långa perioder av arbete långt ifrån hemmet och familjen, yrket har också ett rykte om sig att vara kraftigt mansdominerat och med en ständigt minskad Svensk handelsflotta som resulterar i en allt mindre efterfrågan av sjöbefäl på den Svenska arbetsmarknaden. Vad är det egentligen som lockar människor att gå till sjöss? Är det lönen, äventyret, eller kanske rent av det fördelaktiga avlösningssystemet? Detta är frågor som denna rapport ger svar på. Det huvudsakliga syftet med arbetet är att utröna vad sjökaptensstudenternas attityder, inställningar, värderingar samt förväntningar på sjömansyrket är. Med hänsyn till rapportens syfte användes en kvalitativ metod där vi genomförde en blandning av strukturerade och semistrukturerande intervjuer i tre intervjuomgångar med två respondenter i vardera omgång. Urvalet av respondenterna avgränsade sig i det att vi bara inriktade oss på sjökaptensstudenter på Chalmers samt att tre av de sex respondenterna hade tidigare erfarenhet av sjömansyrket för att på det sättet få så bred spridning gällande kön, ålder, erfarenhet samt etnicitet som möjligt. Resultatet visar att av de respondenter som saknar tidigare erfarenhet av sjömanslivet finns en viss förskönad och romantiserad bild av yrket som kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten samt att den främsta motivationsfaktorn till att välja sjömansyrket är de långa sammanhängande ledigheterna.