Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses efter Ämnesord "Applied Mechanics"
Visar 1 - 19 av 19
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostAnalys av slangklämma(2017) Hjelm, Alexander; Arvidsson, Mattias; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostBeräkning av ASME-flänsar enligt EN-standard(2012) Olausson, Andreas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostConstruction of a bottle engraver(2015) Jonsson, Mats; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostEnergioptimering av skjutstativtruck(2011) Andersson, Rasmus; Gordani, Nakisa; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostEtt designprojekt för cylinder, vevhus och vevparti till en förbänningsmotor för EcoMarathonfordon Vera III(2018) Ebbesson, Fabian M.; Lam, Truc; Haraldsson, Niklas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime SciencesThis report describes a bachelor thesis written by three students from the department of Mechanical Engineering at Chalmers University of Technology. The focus of the work has been on developing a complete bottom end consisting of crankset and crankcase for a single-cylinder four-stroke engine operating on otto principle. The study has been conducted in collaboration with another group writing their bachelor thesis on the cylinder head of the same engine. The common goal has been to provide drawing and design documentation for a fuel efficient engine. The work was initiated with a extensive pilot study in which information on commercially available engines, various engine designs and previous engines designed for Chalmers Vera Team was compiled and analyzed. This, along with the regulations for the Eco-Marathon competition, became the basis on which the rest of the work was based on. The work resulted in a 51cc engine with a long stroke and small cylinder diameter. This is because the engine has been optimized against fuel efficiency. The newly designed bottom end includes crankcase and cylinder with connecting rod and crankshaft. Due to the time limit set for the project of 15 credits, 400 hours per group member, the work was limited to a design phase and a 3D printed model of the bottom end and together with the cylinder head designed by the other group, would be assembled together into a complete model of the engine. After the completion of the project, the drawings of the engine mk VIII will be submitted to Chalmers Vera Team for manufacturing.
- PostFramtagning av automatiseringskoncept(2017) Sheikhzadeh, Arsalan; Vallenbert, Brandon; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime SciencesDenna rapport beskriver hur olika automatiseringskoncept till en bearbetningsmaskin på företag AB togs fram. På utvecklingsavdelningen finns en maskin som med hjälp av valsar omvandlar kuts till arbetsstycken av bestämda dimensioner. När arbetet började hanterades maskinen manuellt vilket var ineffektivt och dessutom utsatte operatören för utslitningsskador och klämrisker. Målet med projektet blev då alltså att ta fram konceptanordningar som gör operatören överflödig. Med bestämd maskin och målsättning togs förutsättningar och krav fram. Maskinen ritades på CAD och omgivningens tillgänglighet togs hänsyn till. Vad konceptanordningarna skulle innehålla bestämdes och anordningarna delades upp i delkoncept; transport, robot och plockverktyg. Fem olika konceptanordningar med olika kombinationer av dessa delkoncept bestämdes och funktionsrealiserades i CAD. När man kontrollerat om funktionerna fungerade komponentrealiserades konceptanordningarna. Leverantörer kontaktades och leveranstider och kostnader togs fram. Med bestämda komponenter framställdes sekvensscheman där rörelser, distanser, hastigheter och tider bestämdes teoretiskt. Antal rörelser och distanser togs fram från maskinen och arbetsprocessen. Utifrån komponenternas motorkapacitet och leverantörens dimensionsprogram togs hastigheter fram. Max tidsgräns för cykeln var given från arbetsprocessen. Med denna information kunde man teoretiskt ta fram hur lång tid varje rörelse kunde ta och hur lång väntetid det blir mellan varje arbetscykel. I slutändan togs 5 olika konceptanordningar fram. För- och nackdelar för varje enskilt koncept och all information sammanställdes. Med framtagna CAD-modeller, sekvensscheman, väntetider, priser, leveranstider och för-/nackdelar ställdes alla koncept mot varandra. Dessa resultat levererades sedan till utvecklingsavdelningen med rekommendationer. Nyckelord: Computer Aided Design (CAD), automatisering, konceptframtagning, in- och utmatning.
- PostFramtagning av ett lyfthjälpmedel(2015) Ribic, Amer; Shojai, Ismail; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostIcke-linjära beräkningar av fångmun hos lastbilskoppling(2017) Gren, Daniel; Johansson, Niklas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsThis Bachelor’s thesis has been done in cooperation with the client who offered the thesis, in order to propose a new solution for a guiding funnel to a truck coupling. The assignment was introduced with the issue of having difficulties when connecting the truck to the trailer on hilly terrain. The work consists mainly of CAD-modeling in Autodesk Inventor 2017 and nonlinear calculations with FEA in Ansys 17.1. The CAD-modeling was used for designing new guiding funnels and the calculations were done to verify that the new guiding funnels met the requirements that the client suggested. The project was limited by only designing the guiding funnels to withstand a single situation of a static load. The calculations assumed that the materials were isotropic and was following a multilinear stress curve in order to define the material as ideal plastic. Three guiding funnels were made whereas only two were valid according to the the requirements. The reliability of the results are discussed and improvements are suggested by potential errors that might have been evident in the calculations. The final decisions are discussed but the responsibility of choosing was given back to the client.
- PostKonceptframtagning av ram till eldriven motorcykel(2019) Kiprianoff, Christian; Samsioe, Björn; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime SciencesSyftet med detta arbete var att konstruera en ram till en eldriven motorcykel på uppdrag av företaget Regent Motorcycles. En referenslösning valdes i form av den typ av ram som sitter på Regent Motorcycles befintliga prototyp. En marknadsundersökning och kundintervju genomfördes för att ta fram ytterligare två potentiella koncept för en ram, utöver referenslösningen. Därefter utvärderades dessa tre koncept med hjälp av en AHP och en Pugh-matris för att se vilket av dessa som uppfyllde kundens krav på bästa sätt samt passade bäst för användningsområdet. Denna utvärdering visade att ramtypen half duplex cradle, som även var vår referenslösning, mötte prioriteringarna på bästa sätt. Det konstaterades dock att eftersom motorcykeln endast skall produceras i en serie på hundra enheter är det lämpligt att översätta prototypens pressade ramkonstruktion till en konstruktion med bockade och svetsade rör. Det beslutades också att materialet på ramen skulle begränsas till stål av legeringstypen krom-molybden eftersom det var ett önskemål från kundens sida. Därefter skedde en CAD-konstruktion av konceptet med dagens prototyp som referens. Konceptet analyserades därefter med avseende på spänningar i en FEM-analys för att kontrollera att konceptet klarade av de krav som ställdes utifrån valt material samt enligt SFRO:s rekommendationer. För de lastfall där det var nödvändigt för att säkerställa funktionen analyserades även deformationerna. FEM-analyserna visade att deformationerna var inom godtagbara nivåer. Spänningsnivåerna var däremot något höga på vissa ställen i modellen. Därför modifierades konceptet något och förstärktes upp i kritiska områden. Ytterligare en FEM-analys genomfördes. Där det var nödvändigt gjordes ytterligare en omkonstruktion med efterföljande FEM-analys. När spänningsnivåerna och deformationerna var inom godtagbara nivåer exporterades modellen som en CAD-fil. Den framtagna CAD-modellen och arbetet ligger till grund för det framtida koncept som eventuellt kommer att lanseras på marknaden av Regent Motorcycles under 2020.
- PostKonceptgenerering - Lossningsmekanism för höjdjustering av nackstöd(2013) Eriksson, Alexander; Haight, Julius; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostKonstruktion av dragsteg(2010) Lindgren, Petter; Östergren, Andreas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsSP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Utför forskning och provning på uppdrag av industrin. På avdelningen för Bygg och Mekanik utförs bland annat dragprovning i kombination med mikroskopi där man studerar ett materials egenskaper på mikrostrukturell nivå. SP utför idag denna typ av dragprov i standarddragprovmaskiner men i dessa har man problem med att under provets gång bibehålla mikroskopets fokus på deformationszonen. Utrustningen för att utföra dragprovning kallas dragsteg i vilken man drar ett provmaterial till brott. För att förfina metodenhar SP tagit beslutet att tillverka ett dragsteg som uppfyller deras krav. Rapporten behandlar konstruktionen av dragsteget inklusive transmission. Av tidsbrist så omfattar detta projekt inte tillverkning och driftsättning av dragsteget. Till utvecklingen av dragsteget har en studie på befintliga dragsteg och en kravspecifikation framtagen tillsammans med SP legat som grund. Förslag på lösningar till olika kostnader har presenterats. En komplett lösning tillsammans med ritningsunderlag har bara tagits fram för ett av alternativen. Denna lösning är enkel att anpassa till de andra alternativen då endast ett fåtal komponenter skiljer alterantiven åt.
- PostKonstruktion av etikettapplikator(2011) Gillheimer, Gustav; Govik, Tobias; Sagvolden, Erik; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostKonstruktion av manuell lindragare för hummertinor(2012) Andersson, Samuel; Gunnarsson, Emma; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostLättviktskonstruktion av testrigg för validering av matematisk modell för vibrationsdämpare(2016) Johansson, Tobias; Wetterek, Alma; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostOptimering av en Ottomotor ‒ effekt och driftsäkerhet(2012) Holmgren, Joel; Olofsson, Oliver; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDetta arbete påvisar att en effekthöjning kan åstadkommas på en motor som arbetar enligt Ottoprincipen med bibehållen driftsäkerhet. Slutsatser om motormodifieringar och komponentutbyten drogs efter en detaljerad litteraturstudie, teoretiska beräkningar samt intervjuer med yrkesverksamma inom området. En överladdad 2,5 liters bensinmotor med fem cylindrar av märket Volvo användes som bas för en prototyp. Motorn genomgick en modifiering med komponentbyten och programmering av ECU för att åstadkomma en effekthöjning från 193 till 320 hk med bibehållen driftsäkerhet. Resultaten presenteras med figurer och beräkningar där testresultaten från motorn i original mot modifierat utförande jämförs, därefter följer en diskussionsdel om vad som kunde gjorts för att nå ett bättre resultat.
- PostProduktutveckling av gipsvagn - Förbättring av gipsvagnens svängradie(2016) Stenberg, Sebastian; Arlerot, Björn; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostUtveckling av bakre underkörningsskyddsanordning (UKSA)(2017) Jalili, Ali; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostVajra - Gravitationssimulering(2015) Askberger, Ejnar; Zoltan, Peter; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostVerifiering av matematisk modell för vibrationsdämpare(2014) Nilsson, Alfred; Östgårdh, Tom; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics