Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses efter Publicerad
Visar 1 - 20 av 250
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostFEM-simulering av en anisotrop diffusionsmodell för fukttransport i trä(2009) Gustafsson, Karl; Strömberg, Christoffer; Winges, Johan; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostCleanSeaNet: surveillance of sea-based oil spills by radar satellite images(2009) Rodrigues, Ana Paula Robalo Da Silva; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine Technology
- PostInlandssjöfart till Vänernområdet - Analys av miljökonsekvenser för olika fartygstyper(2012) Djurberg, Carl; Rymark Lehnér, Jakob; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDå godsmängderna i Göteborg och inom Västra Götalandsregionen förväntas öka inom de närmsta åren, kommer behovet för transporter öka likaledes. För att skapa en hållbar logistiklösning inom området skulle de inre vattenvägarna kunna vara ett tänkbart alternativ att hantera befintliga och ökade godsmängder på. Följande rapport syftar därför till att analysera, räkna ut och jämföra olika transportalternativs miljöpåverkan vid transport i området med ett särskilt fokus mot tänkbara fartyg vilka skulle kunna trafikera Göta Älv och Vänern. Dessa består av två Vänermax-fartyg med HFO-drift respektive LNG-drift, samt en inlandspråm vilken lyder under EU:s definitioner. Rapporten kommer lyfta fram olika tänkbara miljöeffekter från dessa, dock kommer huvudfokus ligga mot luftemissioner. Genom insamlad information från rapporter i ämnet, dialog med aktörer inom Vänersjöfarten och hjälp från Miljögruppen på Institutionen för Sjöfart och Marin teknik vid Chalmers Tekniska Högskola, har en jämförande studie gjorts för att utvärdera utsläppsmängder från olika transportmedel. De olika utsläppen samt deras lokala, regionala och globala effekter beskrivs. Slutresultatet visar att det eldrivna tåget är överlägset alla andra transportmedel när det gäller emissionsutsläpp. Resultatet visar även att nuvarande Vänermaxfartyg (vilket drivs på HFO) visar sig ha de högsta emissionerna bland de tre analyserade fartygen.
- PostAlternative powertrain. Hybridization of Formula Student car.(2012) Martin, Strängberg; Hermansson, Fredrik; Holder, Martin; Petersson, Carl; Stenman, David; Winqvist, Håkan; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsThis report investigates the hybridization of a formula student powertrain. It starts by studying different existing solutions and technologies and continues with describing the result of this project. All decisions are driven by data and well-grounded in calculations, experiences in former Chalmers Formula Student (CFS) cars, simulations and the Formula student rules (Rules 2012). The powertrain will be a parallel hybrid with a single cylinder engine of 600 cc since its weight is much lower than the current four cylinder engine, a Yamaha Fazer. An electric machine with its sprocket on the final drive chain will be used. It will also act as a chain tensioner. The electric energy will be stored in super capacitors because of their high power per weight relation. For this application high power has higher priority than high energy content. A GT Power model of the engine has been created and delivers data for making assumptions about the predicted power of the vehicle with a single cylinder engine. Regenerative braking will be applied in order to use the braking energy for acceleration when required. All components of the powertrain will be controlled by components by National Instruments and Nira using CAN communication. The components have been packaged virtually in the CFS-10 frame, since the frame of the actual car where this powertrain is intended to be mounted is not yet built.
- PostThe Northern Sea Route(2012) Taube, Andreas; Bornstein, Martin; Börjesson, Christian; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyThis report reviews research on the potential affect cold climate might have on cargoes carried onboard commercial vessels. Due to the recent years’ shrinkage and melting of the sea ice in the Arctic the possibility of a shorter route between Asia and Europe has been enhanced. Companies within the shipping industry hope to benefit from the reduced fuel costs and shorter transit time that the Northern Sea Route (NSR) could offer. With the increased interest from shipping companies, the need for increased knowledge of the potential risks for cargoes has emerged. This report provides an overview of the NSR as well as presenting possible affects on cargoes and related equipment in cold Arctic climate. The research focuses on three primary cargo segments identified as General and Unitised Cargo, Liquid Bulk and Dry Bulk. Information has been gathered by interviewing proficient personnel within the shipping industry such as ship-owners within the different cargo segments, insurance companies with experience and knowledge of potential damage to cargoes, and cargo owners with great knowledge about their cargoes’ properties. We have managed to compile the information into a report that provides a general picture of potential affects within our chosen cargo segments. The risk factors that have been identified in this report have also made us aware of the available solutions. If shipping wants to use the Northern Sea Route as a new commercial shipping route they must be aware of risk factors such as solidification, condensation, and required heating precautions as well as the advantages and disadvantages of the solutions for these problems. It is especially important in such a remote area as the Arctic Ocean, where infrastructure and support are undeveloped. Nevertheless, the common opinion from our interview objects is that there are generally no increased problems to ship cargoes in a cold climate as long as the cargo related gear operates properly. This report will present some cargoes that are examples of specific properties that without certain precautions get affected if transported in a cold climate.
- PostVirtuell design av en testrigg för ett vindkraftverks drivlina - Analys av vibrationsdynamik(2012) Carlsson, Martin; Elofsson, Emma; Risö, Johanna; Sandelind, David; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostFjärrstyrd undervattensfarkost(2012) Markoff, Anders; Flod, Jonathan; Wennerström, Oscar; Carlsson, Pontus; Bennersten, Viktor; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostHong Kong-konventionens ratificering - En utredning av effekterna på skandinaviska redares verksamhet vid implementering av konventionen(2012) Nyhlén, Ludvig; Jonsson, Björn; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyKandidatarbetet behandlar Hong Kong-konventionen och dess effekter på skandinaviska redares verksamhet vid en ratificering. Konventionen lades fram av IMO och antogs den 15 maj 2009 av ett antal sjöfartsnationer. Syftet med konventionen är att reglera den internationella återvinningsmarknaden med avsikt att reducera riskerna vid fartygsåtervinning. Rapporten beskriver hur rederiers verksamhet påverkas ur en administrativ och ekonomisk synpunkt vid ratificering. Den analyserar även vad fartygsägare måste göra för att leva upp till konventionens krav. De potentiella effekterna på den globala sjöfartsmarknadens olika segment diskuteras. Övriga frågor som är ledande för diskussionen är förändrat stålpris, samhällsansvar och ratificeringsprocessen. Arbetet grundar sig på primärinformation i form av kvalitativa intervjuer med sakkunniga personer från branschen. Detta kompletteras med sekundärinformation utifrån analyser av vetenskapliga artiklar på ämnet. Hong Kong-konventionen ställer krav på rederier i form av inventarielista av skadligt material, återvinningsplan samt ett certifikat att fartyget är godkänt för skrotning. Dessa krav resulterar i en ökad administrativ belastning för fartygsägare. Konventionen har även en positiv effekt för skandinaviska redare i form av konkurrensutjämning. Eftersom majoriteten av de skandinaviska redarna så sällan skrotar är det mer gynnsamt att ta in en tredjepart vid det specifika tillfället som utför det administrativa arbetet. Således har Hong Kong-konventionen snarare ekonomiska effekter än administrativa. Kraven på den internationella återvinningsbranschen ökar då konventionen ratificeras. Detta kan leda till segregeringar i marknaden då uppdelningar sker mellan återvinningsanläggningar som följer konventionen och de som inte gör det. Den stora skillnaden för redarna blir hur mycket de olika anläggningarna är villiga att betala för skrotet.
- PostDesign of an Adjustable Wind Tunnel Model(2012) Bergfjord, Mathias; Jareteg, Adam; Lindstrand Levin, Rickard; Wallin, Lars; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsWind tunnel models are used when designing race cars both as an effective way to test new ideas and a method to validate the calculations. Chalmers Formula Student (CFS) want a wind tunnel model to use in their design work and testing but making a new model for each year is restricted in time and cost. In 2011 CFS made their first wind tunnel model which was static and due to the absence of rotating wheels, had limited correlation with the real car. It could not be used by any other team since it was specific to that year’s car design. It was desirable to obtain an adjustable model with standardized interfaces to easily change the exterior design without having to remake the model. To be able to maximize the usefulness it was also important to receive numerical data from measurements to compare with calculations. This report describes the making of a reusable wind tunnel, which will decrease the time spent developing it each year and provide means of acquiring credible and desirable data. It describes the benchmarking of existing technology and what can be implemented in the project. It will also explain the design and manufacturing of the model, which problems arose and what to consider when using the resulting model or making an additional model. The goal of this project was to create a platform for CFS to use in their wind tunnel testing. This was to be done by designing and building a frame to which changeable body features would be attached. To get as realistic modelling as possible a system for having rolling wheels was designed and ways of measuring was developed. The frame and the wheels were manufactured but the body features although designed, were not manufactured and testing in the wind tunnel was outside the scope of this project. Finally some recommendations are made around the model and guidelines how to use it are drawn. This project was completed as a part of Chalmers Formula Students Advanced Research Programme to improve the aerodynamics of the car and to increase the analysis toolbox at hand. It will hopefully contribute to an increased ranking in the Formula Student contest and a gain in the international respect for Chalmers as a professional institute for education
- PostPartially Averaged Navier Stokes simulations of flow around simplified train geometries with passive control devices to reduce aerodynamic drag(2012) Carlsson, Dennis; Simon, Lindberg; Nilsson, Ulf; Öhrby, Fredrik; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsSaving energy has gained an increased importance both for economical and environmental reasons. For trains, the lowering of the aerodynamic drag is an important aspect for energy efficiency. A strategy is to use passive control devices that interact with the flow and thereby reduces the drag. The purpose of the present thesis has been to evaluate the drag reducing effects of two different passive control devices, namely vortex generators and corner nozzles. The aerodynamic drag is partly developed from skin friction on the surface and partly from the pressure difference between the front and rear end of a train. The focus in this thesis has been on reducing the pressure difference. The evaluation was performed using Computational Fluid Dynamics (CFD) with PANS to simulate the flow around train models. The simulations were done on three different cases; one for a simple train model without control devices, one for a train model with vortex generators and one for a train model with corner nozzles attached. The dimensions of the train model were chosen similar to a previous wind tunnel study, which was also used for comparison of the results. The Reynolds number used in the simulations was 50,000, significantly lower than in the experiments, due to the demanded computational time and computer power. From the simulation results there was an increase in pressure behind the train in the wake when using both control devices, but it was no decrease in CD for the total train geometry including devices. The CD value for the vortex generators and corner nozzles were increased 11.2% and 0.4% respectively. With no regard to the CD part from the devices, the corner nozzles lowered the CD value of the train by 9% and the vortex generators by 0.1%
- PostKan detektorer förebygga tågurspårning?(2012) Almegius, Helena; Berg, Jonatan; Kärkkäinen, Alexander; Lindberg, Susanna; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostFysikalisk modell av människans spinalkanal för demonstration av skademekaniken vid whiplash-skada, del 2(2012) Palmgren, Mikael; Andersson, Joel; Nilsson Gustafsson, Niclas; Sjödin, Charlie; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostInnovativ fastsättning av bakåtvänd bilbarnstol i fram- och baksätet på personbilar(2012) Alingsjö, Alicia; Claesson, Emil; Deleskog, Jonatan; Fransson, Nicklas; Boussard, Peter; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostTrävaru export med fartyg från Sverige(2012) nordlund, erika; Leimalm, Madeleine; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyRapporten behandlar svensk skogsindustri och exporten av sågade trävaror sjövägen från Sverige till övriga världen. Rapportens syfte är att undersöka om transportköparna är mer intresserad av ett logistiskt koncept, det vill säga sjötransport kombinerad med en annan aktivitet, eller enbart sjötransporten. Lågkonjunktur och hård konkurrens ställer nya krav på sjöfarten, inte bara att effektivisera fartygen utan även hitta olika metoder för att sälja sjötransporten som tjänst. Förhållandet mellan transportören och transportköpare ligger i fokus för rapporten. Rapporten är baserad på intervjuer och enkäter som gjorts bland personer med kunskap och erfarenhet kring ämnet, vidare har företagsnamn och personers namn hos de som deltagit i enkäten behandlats konfidentiellt. Resultatet som vår undersökning gav visar att om transportörerna erbjuder logistiskt koncept, som är innovativa och kostnadseffektiva, är transportköparna villiga köpa tjänsten. Sjöfartsbranschen står på tröskeln till en allmän attityd förändring till hur sjötransporter ska säljas i framtiden, det med ett stort kundfokus.
- PostModellering och verifikation av hjulupphängning för ett ultralätt elfordon(2012) Gustafsson, Niklas; Gustafsson, Marcus; Andersson, David; Ekberg, Christine; Rydberg, Jonathan; Holst, Fredrik; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostHur påverkas en redares ansvarsförsäkring av bristande överensstämmelse med säkerhetsföreskrifterna? - En studie av Finnbirchs förlisning(2012) Hansson, Andreas; Nikolopoulos, Alexander; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyM/S Finnbirch förliste år 2006. Fartyget var lastat med lastbilstrailers och pappersrullar. Lasten var otillräckligt säkrad vilket gjorde att lasten lossnade när fartyget gick in i en svår storm. Fartyget fick slagsida och sjönk. Rapporten syftar till att ta reda på hur den otillräckligt säkrade lasten, som berodde på en bristande säkerhetsorganisation påverkade försäkringsutbetalningen. För att utröna ifall redaren har brustit i sina skyldigheter har en litteraturstudie gjorts på lagar, försäkringsgivarens avtalsregler och säkerhetsföreskrifterna. Undersökningen har tre frågeställningar; Spelade bristerna i redarens säkerhetsbestämmelser en betydande roll i Gards försäkringsutbetalning? Höjdes eller sänktes Lindholm Shippings försäkringspremie av Finnbirchs förlisning? Hur stor insyn har försäkringsbolaget (Gard) i redarens säkerhetsimplementering? Fartygsägaren Lindholm Shipping hade en ansvarsförsäkring, en så kallad Protection & Indemnity-försäkring, Försäkringen täcker fartygsägarens (redarens) ansvar gentemot tredje man vid en olycka. I detta fall var det främst lastägarna som påverkades varav ersättning utgick till dem. Försäkringen utgår från att redaren har rätt att begränsa sitt ansvar och därmed sänka skadeståndsbeloppet. Det kräver att vissa kriterier har uppfyllts. Redaren får bland annat inte ha varit grovt vårdslös i sitt handlande och inget uppsåt får ha varit bakomliggande. Redaransvaret gäller också personal som arbetade på fartyget så ersättning utgick även till dem. Personalen var ansvarig för att lasten var korrekt säkrad. Dock hade personalen inte fått tillräckligt med utbildning för att utföra uppdraget på ett, enligt reglerverket, fullgott sätt. Detta kan anses ha brutit mot säkerhetsföreskrifterna, den så kallade ISM-koden. Föreskrifterna är ett krav för redare att följa och avsaknaden av en lastsäkringsutbildning kan anses vara en säkerhetsbrist. Redarens bristande efterlevnad av säkerhetsföreskrifterna hade dock inte en nämnvärd påverkan på försäkringsutbetalningen men väl på premien. Finnbirchs redare var ansvarig för att ha agerat vårdslöst, men det var inte tillräckligt för att betalningen skulle utebli. Hade säkerheten varit högre så hade olyckan kunnat undvikas, men säkerheten i sig hade inte varit tillräcklig för att sänka försäkringens premie. Däremot höjs premien efter att en större försäkringsutbetalning skett. Dock räcker höjningen inte för att försäkringsbolaget ska återfå pengarna med tiden.
- PostInspection of working hours - How National Port State Control in the Baltic Region control working hours(2012) Holmberg, Jerker; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyWork and rest hours are a hot topic at the moment, recent research has shown that the hours on watch has a significant effect on the fatigue among the seafarers, and that tired seafarers cause more accidents. This report aims to find out how the control of the working hours onboard ships are conducted in the EU-countries surrounding the Baltic Sea and what differences there are between the various countries. The report finds that there are similarities as to how the different countries perform the inspections due to that all countries follow the guidelines established by the Paris MoU organization.
- PostFramtida LNG-försörjning i Göteborgs hamn(2012) Alexandersson, Anton; Johansson, Thomas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDet här kandidatarbetet handlar om transport av flytande naturgas (LNG) med fokus på Göteborgs hamn som ligger inom det norra Europeiska emissions kontroll området för svaveldioxidutsläpp från sjöfarten (SECA-området). Planer finns på att bygga en terminal i Göteborg som kan hantera LNG. En av anledningarna varför LNG är ett aktuellt ämne inom SECA området är för att LNG kan användas som bränsle för att driva fartyg. Att driva ett fartyg med LNG eller att driva fartyget med lågsvavlig olja alternativt rena de konventionellt använda bränslena med olika tekniska lösningar kommer att vara nödvändigt för att uppnå de framtida kraven angående utsläpp av svavel inom SECA området. Hur en värdekedja för LNG-segmentet ser ut och vilka kostnader som finns har utvärderats. En undersökning har gjorts på tre potentiella värdekedjor för att försörja Göteborgs hamn med LNG. Tre väletablerade producenter av LNG har valts ut och utvärdering av lämplighet har gjorts ur ett ekonomiskt perspektiv. Värdekedjans betydelse i denna rapport är central och har valts ut som ett ramverk för att visa de olika ekonomiska aspekterna som produkten stöter på under vägen från grundkällan till slutkunden. Detta har därefter följts av en diskussion och slutsats där vi motiverar varför värdekedjan med startpunkt i Stavanger är det bästa alternativet för att försörja Göteborg med LNG. De övriga granskade länderna i undersökningen är Ryssland och Algeriet.
- PostThe influence of stiffness variations in railway tracks - A study on design, construction, monitoring and maintenance procedures to obtain suitable support conditions for railway sleepers(2013) Andersson, Alexander; Berglund, Hanna; Blomberg, Johan; Yman, Oscar; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostMapping of the information and communication flows from ship to shore when calling at the port of Gothenburg - Seafarers’ perspective on administrative and communicative duties(2013) Fredriksson, Alexander; Lantz, Jesper; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyCommunication and information is a crucial part of conducting business operations in shipping. There is a constant interchange of communication and information between an operating vessel and the land based enterprises. The crews are getting smaller and the amount of administration and communication has increased with newer technology and legislation. This is a large workload, the administrative tasks and commutative responsibilities should not be overlooked. It is a well-known fact that this problem affects the on board personnel in terms of stress. Due to this elevated workload, it is sometimes required by the crew to prioritize tasks. As paperwork and administration tasks occasionally are time consuming, some crew members insists that more important matters are, for a time, set aside. The sheer amount of the communications and administration could also result in duplication of work. To achieve more efficient communication a mapping of the current communication and information flows to and from the ship to shore is in order, by researching what is sent, what information contains, what information is required, why it is sent. To improve these flows, an analysis is needed to discover redundant information and communication paths. This study is based on a scenario that consists an oil tanker or chemical tanker, transporting cargo to or from the port of Gothenburg, i.e. loading the cargo or discharging. Only the first link from the ship to shore and the information flow of commercial or legal variety is examined. Using a semi structured interview consisting of a fixed list with pre-determined questions in non-decisive order was conducted with Masters, asking about the procedures required to call the port of Gothenburg and their take on administrative work loads. The land organisations was also inquired to provide insight in to the calling process and thereby achieving triangulation. The result is a practical description of case describing the calling process and the Masters view of calling Gothenburg. They described the calling process to the port of Gothenburg to not being particularly burdensome but overall there is a constant pressure from the landside to perform and respond communicative wise. Other ports where mentioned as being significantly more burdensome.