Norden // Nordic countries
Länka till denna samling:
Samlingen innehåller modeller av byggnader i Norden (med undantag av Sverige) av namngivna arkitekter eller konstruktörer och byggnader av traditionell byggnadstyp.
Alla bilder är fria att använda under Creative Commons-licens CCBY.
The collection contains models of buildings in the Nordic countries (with the exception of Sweden) by named architects or constructors and buildings of traditional building type.
All images are free to use under Creative Commons license CCBY.
Browse
Browsar Norden // Nordic countries efter Titel
Visar 1 - 20 av 92
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostAalto Own House, Munkiniemi(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Unterrainen, Walter; Julbaeck Christensen, Axel; Arns, Elisabet; Höper, Johan; Kristinsdottir, Anna
- PostAalto Own House, Munkiniemi, detalj(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Unterrainen, Walter; Julbaeck Christensen, Axel; Arns, Elisabet; Höper, Johan; Kristinsdottir, Anna
- PostAalto Own House, Munkiniemi, koncept(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Unterrainen, Walter; Julbaeck Christensen, Axel; Arns, Elisabet; Höper, Johan; Kristinsdottir, Anna
- PostAalto Summerhouse, Muuratsalo(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2019) Linton, Johan; McLure, Rachel; Linné, Staffan; Wicklein, Elise; Einarsson, Lovisa
- PostÅmlidstuen(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1956) Eliasson, Gösta; Eliasson, GöranModellen visar en s k årestua från Setesdal, en stuga med eldstad mitt i rummet. Röken släpps ut genom en lucka i taket, som också är enda ljusöppningen. Huset innehåller förstuga, stuga och kammare och utmed entréfasaden löper en svalgång bakom en vägg i stavkonstruktion. Huset har medeltida karaktär, men är byggt på 1600-talet. Denna typ av bostäder användes till mitten av 1800-talet i Setesdal. Åmlidstuen finns numera på norsk Folkemuseum i Oslo.
- PostBeltesholmen Summer House, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinIsland of Stora Beltesholmen in the Norwegian archipelago.
- PostBeltesholmen Summer House, main model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinWenche Selmers summerhouse in the Norwegian archipelago. Main model in scale 1:20. Materials: Wood, plaster, concrete and plexiglass.
- PostBeltesholmen Summer House, section model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinThe model shows the kitchen on the first floor and bedroom on the second floor.
- PostBjälke förankrad i mur(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1964) Detterborg, Lottie; Dohl, Bir; Sahlin, IngvarModellen visar uppläggning och förankring av takstolen i Söndeborg slot i Danmark (1520-talet).
- PostClub Valencia, fasad(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Johan, Linton; Mirjam, Larsson; Sofia, Mattsson; Jesper, Amamm; Annie, Carlsson Johannesson“Valencia” i Vesterbro, Köpenhamn, hade flera glamorösa år som storslagen pub, musikhall, varieté och nattklubb fram till första hälften av 1900-talet. Byggnaden färdigställdes 1861 och ritades av arkitekten Harald Stilling, som också är känd för att ha ritat nöjesparken Tivoli. Med förtätning av staden under det kommande seklet blev Valencia skuggad och gömd bakom omkringliggande tillbyggnader, emellertid blev det liksom Tivoli ett eftertraktat besöksmål för nöjen. Guldåldern varade fram till andra världskriget, men efter kriget började det tidigare blomstrande arbetarklassens Vesterbro utvecklas till ett problematiskt område, och Valencia hamnade i ett slags glömskans fördärv. Lokaler stod vakanta och förföll, och den dystra perioden för Valencia fortsatte sent in på 1980-talet. Drygt 30 år senare köpte Dreyers Fond, som främjar advokat- och arkitekturinitiativ, det förfallna Valencia. Den tillägnades Danske advokater och arkitekten Dorte Mandrup tillgavs uppdraget att restaurera byggnaden. Mandrup drog fram Valencia ur mörkret genom att riva en blockerande tillbyggnad framför fasaden och lät ytan fyllas av en grönskande gård. Fasaden kläddes med vit puts och uppgraderas med spröjsade glaspartier. Interiört har tegelväggarna bevarats, medan den gamla stålkonstruktionen har ersatts med en liknande, bärande stålkonstruktion. Precis som fasaden har taket målats vitt, som tillsammans med lanterninen sprider ljus i lokalen. Den stora, öppna salen har fyllts med nya volymer klädda i grått stål och glas där kontor ryms. Inuti volymerna är väggarna klädda i en skrikgul färg som kontrasterar mot den ljusa salen.
- PostClub Valencia, koncept(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Johan, Linton; Christopher, Granath; Linda, Friberg“Valencia” i Vesterbro, Köpenhamn, hade flera glamorösa år som storslagen pub, musikhall, varieté och nattklubb fram till första hälften av 1900-talet. Byggnaden färdigställdes 1861 och ritades av arkitekten Harald Stilling, som också är känd för att ha ritat nöjesparken Tivoli. Med förtätning av staden under det kommande seklet blev Valencia skuggad och gömd bakom omkringliggande tillbyggnader, emellertid blev det liksom Tivoli ett eftertraktat besöksmål för nöjen. Guldåldern varade fram till andra världskriget, men efter kriget började det tidigare blomstrande arbetarklassens Vesterbro utvecklas till ett problematiskt område, och Valencia hamnade i ett slags glömskans fördärv. Lokaler stod vakanta och förföll, och den dystra perioden för Valencia fortsatte sent in på 1980-talet. Drygt 30 år senare köpte Dreyers Fond, som främjar advokat- och arkitekturinitiativ, det förfallna Valencia. Den tillägnades Danske advokater och arkitekten Dorte Mandrup tillgavs uppdraget att restaurera byggnaden. Mandrup drog fram Valencia ur mörkret genom att riva en blockerande tillbyggnad framför fasaden och lät ytan fyllas av en grönskande gård. Fasaden kläddes med vit puts och uppgraderas med spröjsade glaspartier. Interiört har tegelväggarna bevarats, medan den gamla stålkonstruktionen har ersatts med en liknande, bärande stålkonstruktion. Precis som fasaden har taket målats vitt, som tillsammans med lanterninen sprider ljus i lokalen. Den stora, öppna salen har fyllts med nya volymer klädda i grått stål och glas där kontor ryms. Inuti volymerna är väggarna klädda i en skrikgul färg som kontrasterar mot den ljusa salen.
- PostClub Valencia, utblick inomhus(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Johan, Linton; Martin, Wikestad; Amanda, Alsterlund; Nathalie, Jansson“Valencia” i Vesterbro, Köpenhamn, hade flera glamorösa år som storslagen pub, musikhall, varieté och nattklubb fram till första hälften av 1900-talet. Byggnaden färdigställdes 1861 och ritades av arkitekten Harald Stilling, som också är känd för att ha ritat nöjesparken Tivoli. Med förtätning av staden under det kommande seklet blev Valencia skuggad och gömd bakom omkringliggande tillbyggnader, emellertid blev det liksom Tivoli ett eftertraktat besöksmål för nöjen. Guldåldern varade fram till andra världskriget, men efter kriget började det tidigare blomstrande arbetarklassens Vesterbro utvecklas till ett problematiskt område, och Valencia hamnade i ett slags glömskans fördärv. Lokaler stod vakanta och förföll, och den dystra perioden för Valencia fortsatte sent in på 1980-talet. Drygt 30 år senare köpte Dreyers Fond, som främjar advokat- och arkitekturinitiativ, det förfallna Valencia. Den tillägnades Danske advokater och arkitekten Dorte Mandrup tillgavs uppdraget att restaurera byggnaden. Mandrup drog fram Valencia ur mörkret genom att riva en blockerande tillbyggnad framför fasaden och lät ytan fyllas av en grönskande gård. Fasaden kläddes med vit puts och uppgraderas med spröjsade glaspartier. Interiört har tegelväggarna bevarats, medan den gamla stålkonstruktionen har ersatts med en liknande, bärande stålkonstruktion. Precis som fasaden har taket målats vitt, som tillsammans med lanterninen sprider ljus i lokalen. Den stora, öppna salen har fyllts med nya volymer klädda i grått stål och glas där kontor ryms. Inuti volymerna är väggarna klädda i en skrikgul färg som kontrasterar mot den ljusa salen.
- PostClub Valencia, vägg(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2021) Johan, Linton; Alma, Dahl; Clara, af Klercker; Gustav, Ratinen“Valencia” i Vesterbro, Köpenhamn, hade flera glamorösa år som storslagen pub, musikhall, varieté och nattklubb fram till första hälften av 1900-talet. Byggnaden färdigställdes 1861 och ritades av arkitekten Harald Stilling, som också är känd för att ha ritat nöjesparken Tivoli. Med förtätning av staden under det kommande seklet blev Valencia skuggad och gömd bakom omkringliggande tillbyggnader, emellertid blev det liksom Tivoli ett eftertraktat besöksmål för nöjen. Guldåldern varade fram till andra världskriget, men efter kriget började det tidigare blomstrande arbetarklassens Vesterbro utvecklas till ett problematiskt område, och Valencia hamnade i ett slags glömskans fördärv. Lokaler stod vakanta och förföll, och den dystra perioden för Valencia fortsatte sent in på 1980-talet. Drygt 30 år senare köpte Dreyers Fond, som främjar advokat- och arkitekturinitiativ, det förfallna Valencia. Den tillägnades Danske advokater och arkitekten Dorte Mandrup tillgavs uppdraget att restaurera byggnaden. Mandrup drog fram Valencia ur mörkret genom att riva en blockerande tillbyggnad framför fasaden och lät ytan fyllas av en grönskande gård. Fasaden kläddes med vit puts och uppgraderas med spröjsade glaspartier. Interiört har tegelväggarna bevarats, medan den gamla stålkonstruktionen har ersatts med en liknande, bärande stålkonstruktion. Precis som fasaden har taket målats vitt, som tillsammans med lanterninen sprider ljus i lokalen. Den stora, öppna salen har fyllts med nya volymer klädda i grått stål och glas där kontor ryms. Inuti volymerna är väggarna klädda i en skrikgul färg som kontrasterar mot den ljusa salen.
- PostDragör, Jens Eyberts hus(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1966) Andreasson, Per-Åke; Jönsson, Olof; Swansson, Owe; Waxberg, ClaesJens Eyberts hus härrör från slutet av 1600-talet, tiden strax före stadens snabba utbyggnad. Det ligger vid Jens Eyberts Plads. Huset är ett lerklinat korsvirkeshus med brädgavlar och halmtak. Enligt danskt bruk är huset en väst-östlig länga med framsidan mot söder. Planen är typisk för tiden och för Dragör. Från förstugan leder en trappa upp till vinden. Innanför förstugan ligger köket och vid sidan om ligger stugan. Rummen får ljus från fönstren mot söder och köket från norr. Vanligen har köken bara fått indirekt ljus från förstugan. Principmodellen visar ett snitt av huset, med s k lerklinat korsvirke. Mellan trävirken flätas pilkvistar och på dessa klinas lera.
- PostDragör, Jens Eyberts hus, sektion(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1966) Andreasson, Per-Åke; Jönsson, Olof; Swansson, Owe; Waxberg, Claes
- PostDragör, terrängmodell(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1966) Andreasson, Per-Åke; Jönsson, Olof; Swansson, Owe; Waxberg, Claes"Under medeltiden var Dragör en stor och betydande marknadsplats för sillhandeln. Stadens nuvarande utseende härstammar emellertid från nästa blomstringsperiod ca 1730-1870, då holländska storbönder bedrev rederiverksamhet där. Dragör var då landets näst största sjöfartsstad med 130 segelfartyg och ett stort antal lotsar. Under 1900-talet har staden vid sidan av fisket levt av sommargäster. Nu är husen eftertraktade bostäder för välbärgade köpenhamnare. Redan på 1920-talet togs initiativ till ett planlagt bevarande av bebyggelsen. Gatunätet utgörs av öst-västliga "gader" och nord-sydliga "stræder" med större och mindre "pladser". Husen i 1-2 våningar och med höga tak är byggda i öst-västliga längor och är slammade och kalkavfärgade i gult."
- PostEbeneser House, Concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostEbeneser House, Main Model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostExner, egen villa(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2019) Linton, Johan; Lidén, Elin; Wang, Yandi; Münzloher, Maximilian; Mazurek, Olga
- PostExner, egen villa(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2019) Linton, Johan; Lidén, Elin; Wang, Yandi; Münzloher, Maximilian; Mazurek, Olga